loading...

سلامت

سلامت و سبك زندگي

بازدید : 305
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آويشن مي‌تواند درماني طبيعي و بي خطر براي نفخ معده، بوي بد دهان، گلودرد، آب ريزش بيني، سرفه، تعريق و غيره باشد. آويشن يك گياه معجزه‌گر است و جا دارد كه در هر آشپزخانه‌اي وجود داشته باشد.

بايد بدانيد كه آويشن مي‌تواند درماني طبيعي و بي خطر براي نفخ معده، بوي بد دهان، گلودرد، آب ريزش بيني، سرفه، تعريق و غيره باشد. در اين مطلب سعي داريم گوشه‌اي از خواص درماني اين گياه معجزه گر را نشان داده و روش استفاده‌ي آن را بيان كنيم. با ما همراه باشيد.

آويشن براي مقابله با نفخ معده :

آويشن حاوي تركيبات تلخ مزه‌اي است كه مي‌تواند به هضم غذا كمك كند. اگر دچار نفخ، سنگيني، گرفتگي عضلات معده و در حالت كلي هر نوع مشكل مربوط به دستگاه گوارش هستيد بعد از غذا از آويشن استفاده كنيد.

روش مصرف :

يك نوك انگشت برگ خشك آويشن را در يك فنجان بريزيد و با آب‌جوش پُر كنيد. در فنجان را بپوشانيد و اجازه دهيد كه به مدت 5 تا 10 دقيقه دم بكشد. محلول را صاف كنيد. بعد از دو وعده‌ي اصلي، يك فنجان از اين جوشانده ميل كنيد. اين دوره‌ي درماني را بيش از 3 هفته ادامه ندهيد.

آويشن جلوي تعريق زياد پاها را مي‌گيرد . آويشن يك دئودورانت يا بو گير طبيعي و فوق‌العاده موثر محسوب مي‌شود.

روش استفاده :

50 گرم آويشن خشك را در دو ليتر آب ريخته و بجوشانيد. سپس در ظرف را بگذاريد و شعله را خاموش كنيد. اجازه دهيد محلول به مدت 15 تا 20 دقيقه دم بكشد. سپس آن را صاف كنيد و داخل تشت يا وان حمام بريزيد. به مدت 10 دقيقه پاهايتان را در اين محلول قرار دهيد.

آويشن براي درمان آفت و بوي بد دهان :

آويشن يك گياه ضدعفوني كننده و التيام بخش است. براي همين مي‌توان از آن براي درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنين براي پايان دادن به كابوس بوي بد دهان استفاده كرد.

روش استفاده :

براي غرغره كردن يك ليوان آب را بجوشانيد و سپس يك قاشق چاي‌خوري آويشن را در آن ريخته و به مدت 1 تا 2 دقيقه بجوشانيد. محلول را صاف كنيد و روزانه چند بار غرغره كنيد.

خواص عسل آويشن،آويشن و بارداري،خواص عرق آويشن,خواص آويشن كوهي

آويشن حاوي تركيبات تلخ مزه‌اي است كه مي‌تواند به هضم غذا كمك كند

آويشن براي مقابله با برونشيت، آنژين، سينوزيت و گريپ :

آويشن براي مقابله با عفونت‌هاي مجاري تنفسي فوق‌العاده است. اين گياه شگفت انگيز باعث تعريق بيشتر مي‌شود و همين امر تب را كاهش مي‌دهد. آويشن با سرماخوردگي مقابله كرده و ضد اسپاسم است براي همين سرفه را از بين مي‌برد.

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه مصرف شربت آويشن باعث كاهش دوره و شدت علائم برونشيت شده و ضدسرفه است.

روش مصرف :

براي مقابله با سرفه يك مشت آويشن تازه يا خشك را در يك ليتر آب ريخته و به مدت 20 تا 25 دقيقه بجوشانيد. محلول را صاف كرده و با عسل شيرين كنيد. هر دو ساعت يك بار يك فنجان از اين جوشانده ميل كنيد. توجه داشته باشيد كه اين دوره‌ي درماني را نبايد بيش از 3 هفته دنبال كنيد.

يك قطره افشره‌ي خوراكي آويشن را در يك پياله آب گرم (نه جوش) بچكانيد. حوله‌اي روي سرتان انداخته و بخور بگيريد. مي‌توانيد از برگ‌هاي خشك آويشن نيز بخور درست كنيد. براي اين كار يك قاشق غذاخوري آويشن خشك را در يك ليوان آب سرد به مدت يك ساعت بخيسانيد و سپس با شعله‌ي كم آن را داغ كنيد. بعد بخور بگيريد. توجه داشته باشيد اگر علائم سرماخوردگي، برونشيت و غيره برطرف نشد حتماً به پزشك مراجعه كنيد.

آويشن جلوي ضعف را مي‌گيرد :

آويشن خاصيت تقويت‌كنندگي دارد. براي همين توصيه مي‌كنيم اگر دچار خستگي، ضعف، كاهش قواي بدن، كم خوني و افسردگي شده‌ايد به سراغ آويشن برويد.

روش استفاده :

در 150 ميلي ليتر آب جوش يك قاشق چاي‌خوري كوچك آويشن بريزيد. در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد به مدت 10 تا 15 دقيقه دم بكشد. محلول را صاف كرده و روزانه دو فنجان از اين جوشانده ميل كنيد.

از اين گذشته مي‌توانيد در حمام نيز از خواص اين گياه استفاده كنيد. براي اين كار 60 گرم آويشن را در يك ليتر آب بريزيد و بگذاريد بجوشد. در ظرف را بگذاريد و زير شعله را كم كنيد و بگذاريد به مدت 15 تا 20 دقيقه دم بكشد. محلول را صاف كرده و در آب وان بريزيد. 15 دقيقه در وان آب دراز بكشيد تا خستگي‌تان از بين برود.

توجه داشته باشيد كه حمام آويشن براي تسكين دردهاي روماتيسم هم مفيد است.

خواص عسل آويشن،آويشن و بارداري،خواص عرق آويشن,خواص آويشن كوهي

آويشن براي مقابله با عفونت‌هاي مجاري تنفسي فوق‌العاده است

آويشن براي تسكين گلودرد :

آويشن براي كاهش التهاب گلوي ناشي از لارنژيت يك درمان موثر محسوب مي‌شود.

روش مصرف :

غرغره كردن با محلول آويشن التهاب گلو را كاهش مي‌دهد. براي اين كار 5 گرم برگ خشك آويشن را در 100 سي‌سي آب جوش ريخته و به مدت 10 دقيقه بجوشانيد. دهانتان را با اين محلول شستشو دهيد. اين دوره را بيش از 3 هفته دنبال نكنيد. در صورت برطرف نشدن علائم بيماري به پزشك مراجعه كنيد.

مضرات آويشن :

توجه داشته باشيد كه در مورد گياهان و داروهاي گياهي نيز هميشه مورد منع مصرف وجود دارد. مصرف آويشن براي افراد آلرژيك مورد منع مصرف دارد. از اين گذشته زنان باردار، شيرده و كودكان نيز نبايد از افشره‌ي خوراكي آويشن استفاده كنند.

برچسب ها آويشن , فشار خون ,
بازدید : 340
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آويشن ، يكي از گياهان دارويي است كه در خانواده نعناع قرار مي‌گيرد، اما تفاوتش با نعناع به‌راحتي قابل تشخيص است. دامنه استفاده از آويشن واقعا وسيع و چشمگير است و تعداد گونه‌هاي آن هم به بيش از ۴۰۰ گونه مي‌رسد. مصريان باستان از آويشن براي موميايي كردن مردگان و يونانيان باستان هم از آن به‌عنوان بخور خوش‌بو استفاده مي‌كرده‌اند. امروزه دانشمندان، اطلاعات بسيار زيادي درباره آويشن دارند و آويشن و فشار خون اين گياه دارويي به يكي از اجزاي اصلي در پخت غذاها تبديل شده است.

مقابله با آكنه

اگر از خريدن و استفاده محصولات ضدآكنه خسته شده‌ايد و هيچ نتيجه‌اي از آن‌ها نمي‌گيريد، آويشن و فشار خون بهتر است به آويشن توجه كنيد. آويشن، خاصيت ضدباكتريايي ويژه‌اي دارد و به‌گفته محققان در آينده مي‌توان از آن به‌عنوان يكي از تركيبات ضدآكنه استفاده كرد.

كاهش فشار خون

يكي از گونه‌هاي آويشن كه در افغانستان و پاكستان يافت مي‌شود، Thymus linearis Benthنام دارد. محققان مي‌گويند كه عصاره اين گونه آويشن، ضربان قلب را به‌طور چشمگيري در موش‌هاي آزمايشگاهي مبتلا به بيماري فشار خون بالا، كاهش مي‌دهد و همچنين قادر است كه كلسترول خون را پايين بياورد. يكي از بهترين راه‌ها براي بهره‌مند شدن از اين فايده آويشن و فشار خون ، استفاده از آن به‌جاي نمك در پخت غذاها است.

تسكين و توقف سرفه

عصاره آويشن كه از برگ آن گرفته مي‌شود، معمولا به‌عنوان نوعي درمان طبيعي براي مقابله با سرفه به‌كار مي‌رود. يكي از مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه تركيب برگ‌هاي آويشن با پيچك، هم سرفه و هم ساير علائم برونشيت را تسكين مي‌دهد. دفعه بعدي كه به گلودرد و سرفه مبتلا شديد، حتما چاي آويشن بنوشيد.

تقويت سيستم ايمني بدن

دريافت همه ويتامين‌هاي مورد نياز بدن از طريق مواد غذايي، آن هم به‌صورت روزانه، ‌واقعا كار سختي است. خوش‌بختانه، آويشن سرشار از ويتامين C است و همچنين منبع خوبي براي دريافت ويتامين A محسوب مي‌شود. اگر احساس كرديد كه درحال مبتلا شدن به سرماخوردگي هستيد، مصرف چاي آويشن و فشار خون مي‌تواند به بهبودي سريع‌تر شما كمك كند. در كنار اين‌ها، آويشن حاوي اين عناصر نيز هست: مس، فيبر، آهن و منگنز.

خوش‌بوكننده

امروزه بيشتر محصولات ارگانيك و طبيعي مراقبت از پوست حاوي آويشن هستند. با توجه به خاصيت‌هاي ضدقارچي و ضدعفوني‌كننده آويشن، اين گياه در تهيه دهان‌شويه‌ها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آويشن و فشار خون حتي در توليد دئودورانت‌هاي طبيعي نيز كاربرد دارد.

تقويت‌كننده خلق‌وخو

عصاره آويشن معمولا براي عطردرماني و كسب آرامش مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اين كاربرد بيش از همه به نوعي تركيب فعال در آويشن به نام كارواكرول ارتباط دارد. محققان در سال ۲۰۱۳ ميلادي متوجه شدند كه كارواكرول، فعاليت‌هاي نورني در مغز را تحت تاثير قرار مي‌دهد و علاوه بر افزايش احساس رضايت از زندگي، خلق‌وخوي افراد را هم تقويت مي‌كند. پس استفاده منظم از عصاره آويشن مي‌تواند احساسات مثبت را زياد كند و باعث بهبودي در وضعيت خلق‌وخو شود.

برچسب ها آويشن , فشار خون ,

تعداد صفحات : 16

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 123
  • بازدید سال : 498
  • بازدید کلی : 201480
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه