loading...

سلامت

سلامت و سبك زندگي

بازدید : 483
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

۱. قندهاي افزودني حاوي مقدار زيادي فروكتوز هستند

مضر بودن قندهاي افزودني براي سلامتي ما (و البته تركيبي مانند شربت ذرت با فروكتوز بالا (HFCS))، وجود مقدار زيادي از فروكتوز در اين تركيبات است. اساسا قندها و (HFCS) به‌صورت نيمي از گلوكز و نيمي از فروكتوز شكل گرفته‌اند.

گلوكز براي بدن ضروري است و تقريبا مي‌تواند به‌واسطه هر كدام از سلول‌هاي بدن متابوليزه شود. اگر هم ما اين ماده را از طريق رژيم غذايي دريافت نكنيم، بدن‌مان مي‌تواند گلوكز را از پروتئين‌ها و چربي‌ها به‌دست بياورد. با اين‌حال، فروكتوز اساسا براي عملكردهاي بدن ما ضروري نيست. در ضمن، تنها ارگاني كه مي‌تواند فروكتوز را متابوليزه كند، كبد است.

وقتي كه مقدار زيادي از فروكتوز وارد كبد شود، درحالي كه كبد پُر از گليكوژن باشد، بيشتر اين فروكتوز به چربي تبديل مي‌گردد. اين فرآيند احتمالا يكي از دلايل اصلي فراگير شدن بسياري از بيماري‌هاي مزمن در سطح جهان است. البته لازم به ذكر است كه نكات ذكرشده به ميوه‌هاي تازه ربطي ندارند.

۲. قندها حاوي هيچ ماده معدني يا ويتاميني نيستند

قندها بدون ترديد فقط كالري بيهوده به بدن مي‌رسانند. بسياري از مواد غذايي سرشار از قند مانند شيريني‌ها، نوشابه‌ها و آب‌نبات‌ها نيز شامل همين قاعده مي‌شوند و در بهترين حالت فقط مقدار ناچيزي مواد مغذي دارند. افرادي كه از اين مواد غذايي به‌جاي مواد غذايي كامل استفاده مي‌كنند، به‌مرور زمان با كمبودهاي تغذيه‌اي اساسي مواجه مي‌شوند.

۳. قند ها باعث رسوب چربي‌ها در كبد مي‌شوند

وقتي كه فروكتوز مصرف مي‌كنيم، اين تركيب وارد كبد مي‌شود. اگر ذخاير گليكوژن كبد كم باشد، مانند حالتي كه پس از دويدن ايجاد مي‌شود، فروكتوز براي تامين گليكوژن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با اين‌حال، بسياري از افراد پس از يك دوندگي طولاني هم به مصرف فروكتوز نيازي پيدا نمي‌كنند، چون كبدشان به اندازه كافي گليكوژن دارد.

اگر ذخاير گليكوژن در بدن تكميل باشند، كبد نيز فروكتوز دريافتي را به چربي تبديل مي‌كند. مقداري از اين چربي‌ها از كبد خارج مي‌شوند، اما بخشي از آن‌ها نيز در كبد باقي مي‌مانند. اين چربي‌ها مي‌توانند به‌مرور زمان در كبد تجمع كنند و درنهايت شما را به بيماري كبد چرب غيرالكلي مبتلا سازند.

۴. قندها كلسترول و تري‌گليسيريد را افزايش مي‌دهند

بيشتر چربي توليدشده در كبد، در قالب ذرات ليپوپروتئين داراي چگالي بسيار پايين (VLDL) از كبد خارج مي‌شود. اين ذرات سرشار از كلسترول و تري‌گليسيريد هستند.

محققان در يكي از مطالعات كنترل‌شده، از افرادي خواستند تا به مدت ۱۰ هفته متوالي، ۲۵ درصد از كالري‌هاي مصرفي‌شان را از نوشيدني‌هاي مبتني بر گلوكز يا مبتني بر فروكتوز تامين كنند. يافته‌هاي حاصل‌شده از گروه مربوط به نوشيدني‌هاي مبتني بر فروكتوز به ترتيب زير هستند:

- افزايش در سطح تري‌گليسيريد

- افزايش در سطح كلسترول LDL

- بالا رفتن قند خون ناشتا و انسولين

- كاهش حساسيت به انسولين

- افزايش چربي در ناحيه شكم

درواقع، اگر ۲۵ درصد كالري‌هاي مصرفي از فروكتوز تامين شوند، چربي خون شديدا آسيب مي‌بيند و فرد به سندرم متابوليك مبتلا مي‌شود. اين روند نيز در ادامه با ابتلا به بيماري‌هاي قلبي،‌ چاقي،‌ بيماري ديابت و كوتاه شدن طول عُمر همراه است.

۵. قندها شانس ابتلا به بيماري‌هاي مزمن را افزايش مي‌دهند

زياده‌روي در مصرف قندها با ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي مزمن همراه است. حتي بعضي از محققان مي‌گويند كه قندها، اصلي‌ترين عامل در تضعيف سلامتي مردم در كشورهاي ثروتمند هستند. درواقع، وجود قندها (و همچنين آرد تصفيه‌شده و روغن‌هاي گياهي) در رژيم غذايي مردم، شانس مبتلا شدن آنان به بيماري‌ها را شديدا بالا مي‌برد.

۶. مصرف قند با ابتلا به بيماري‌هاي زير همراه است:

- چاقي: قند ها از طريق مكانيسم‌هايي مانند افزايش مقاومت به انسولين و لپتين، وزن را زياد مي‌كنند.

- بيماري ديابت: قندها، از مهم‌ترين علت‌هاي ابتلا به بيماري ديابت هستند.

- بيماري‌هاي قلبي: قندها، ‌سطح كلسترول خون و تري‌گليسيريد را افزايش مي‌دهند و درنتيجه مشكلاتي را ايجاد مي‌كنند كه با ابتلا به بيماري‌هاي قلبي همراه هستد.

بازدید : 304
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

وجود استرچ مارك‌ ها عارضه متدوال و مشتركي است كه هم در خانم‌ها و هم در آقايان ديده مي‌شود و مطمئنا پديدار شدن اين خطوط روي پوست ظاهري خوشايند نخواهد داشت. به طور كلي استرچ‌ مارك‌ها بيشتر روي نواحي دست‌ها، باسن، پاها، سينه، زير بغل، شكم، ران‌ها، كمر و بازوها ديده مي‌شوند. اما خوشبتانه امروزه درمان‌هاي خانگي و طبيعي مختلفي براي از بين بردن اين خطوط ناخوشايند وجود دارد كه شايد شما از آن‌ها بي خبر هستيد. خبر خوب اينكه، امروز و در ادامه اين مطلب با يكي از بهترين نوع درمان‌هاي طبيعي آشنا خواهيد شد. استفاده از روغن نارگيل يكي از موثرترين روش‌هاي درماني در رفع اين عارضه محسوب مي‌شود و تاثير استفاده از آن كاملا ملموس و چشميگر خواهد بود. خواص درماني و ترميم كننده پوست روغن نارگيل همراه با خاصيت مرطوب كنندگي آن را به يكي از بهترين گزينه‌هاي پيش روي شما بدل كرده است كه در ادامه با شيوه استفاده از آن آشنا خواهيد شد.
۱- رفع استرچ مارك‌ ها با روغن نارگيل و روغن درخت چاي
تركيب روغن نارگيل با روغن درخت چاي آن را به يك ترميم كننده عالي براي رفع استرچ‌ مارك‌هاي روي پوست تبديل مي‌كند. روغن درخت چاي خاصيت ضد‌التهابي و آنتي‌ بيوتيكي دارد كه به بسياري از مشكلات پوستي شما كمك خواهد كرد.
مواد لازم:
- روغن نارگيل ۴ قاشق‌ غذا‌خوري
- روغن درخت چاي ۳ تا ۴ قطره
شيوه مصرف:
ابتدا روغن نارگيل ( ۴ قاشق ‌غذاخوري) را با روغن درخت چاي ( ۳ تا ۴ قطره) خوب مخلوط كنيد. سپس تركيب به دست آمده را روي نواحي مورد نظر ماساژ دهيد. توصيه مي‌شود براي گرفتن نتيجه مثبت و كامل سعي روزانه ۲ تا ۳ بار از اين شيوه درماني استفاده كنيد.
۲- رفع استرچ مارك‌ها با روغن نارگيل و زرد‌چوبه
در حقيقت استفاده از زرد‌چوبه براي مصارف زيبايي در بين خانم‌هاي آسيايي پر‌طرفدار است و قدمت ديرينه‌اي دارد و در بسياري از كشور‌هاي آسيايي قرن‌ها است كه از اين ماده جادويي در درمان بسياري از مشكلات پوستي و سلامتي استفاده مي‌شود. زرد‌چوبه خاصيت ضد‌التهابي، آنتي‌اكسيداني و ضد پيري دارد و همين موارد كافي است تا آن را براي رفع استرچ‌ مارك‌ها به يك گزينه عالي تبديل كند.
مواد لازم:
- روغن نارگيل ۱ فنجان
- پودر زرد‌چوبه ۱ قاشق چاي‌خوري
شيوه مصرف:
روغن نارگيل را در يك ظرف مناسب بريزيد و آن را روي شعله ملايم قرار دهيد تا گرم شود. بعد از اينكه روغن كمي گرم و شُل شد پودر زرد‌چوبه را به آن اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. بگذاريد تركيب ۵ دقيقه روي شعله بماند و حرارت ببيند تا كاملا با هم مخلوط شوند. بعد از گذشت مدت زمان ذكر شده ظرف را از روي شعله برداريد و صبر كنيد تا خنك شود. مخلوط را روي نواحي مورد نظر ماساژ دهيد و ۳۰ دقيقه بعد آن را مطابق معمول آبكشي كنيد. سعي كنيد روزانه قبل از حمام كردن از اين روغن استفاده كنيد.
۳- رفع استرچ مارك‌ها با روغن نارگيل و موم عسل
موم عسل هم يكي ديگر از تركيبات عالي و طبيعي است كه براي ترميم پوست براي قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.
مواد لازم:
- موم عسل ۱ فنجان
- روغن نارگيل يك‌چهارم فنجان
- روغن ويتامين E دو قطره
- روغن هسته انگور يك‌چهارم فنجان
- روغن رزماري ۳ قطره
شيوه مصرف:
موم را در يك ظرف مناسب بريزيد و آن را روي شعله ملايم قرار دهيد. بعد از اينكه كمي نرم شد، روغن هسته انگور و روغن نارگيل را هم به آن اضافه كنيد و ۱ دقيقه خوب هم بزنيد تا كاملا مخلوط شوند. ظرف را از روي شعله برداريد و آن را در يك ظرف شيشه‌اي دَر‌دار بريزيد و روغن رزماري و روغن ويتامين E را هم به آن اضافه كنيد و مجددا خوب هم بزنيد. اجازه دهيد تا مخلوط براي مدت زمان نيم ساعت تا يك ساعت در دماي اتاق خنك شود و بعد روزانه قبل از حمام كردن آن را روي قسمت‌هاي مورد نظر پوست‌تان ماساژ دهيد.

بازدید : 296
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

اهميت به تغذيه سالم و مناسب، مخصوصا زماني كه شما مبتلا به بيماري هموفيلي هستيد بسيار مهم و حائز اهميت است. صرف نظر از نوع هموفيلي كه شما به آن مبتلا هستيد (نوع A، B و C) هدف از تغذيه صحيح، حفظ سلامت و قوي و مستحكم نگه داشتن مفاصل بدن و هم‌زمان جلوگيري از اضافه وزن، كشيدگي و درد عضلات و خونريزي مفاصل آسيب‌پذير است.
بهترين خوراكي‌ها براي بيماران هموفيلي چيست؟
به طور كلي توصيه مي‌شود بيماران مبتلا به هموفيلي از رژيم‌هاي غذايي پيروي كنند كه حاوي غلات سبوسدار، ميوه‌ها و سبزيجات و خواركي‌هاي كم‌چربي و فاقد شكر افزودني و نمك (سديم) باشند.
به خاطر داشته باشيد استفاده از يك رژيم غذايي سالم و طولاني مدت مي‌تواند در بردارنده نتايج بسيار مثبت و موثري براي سلامت شما باشد. در ادامه با چند توصيه مفيد در اين زمينه آشنا خواهيد شد:
- سعي كنيد استفاده از ميوه‌ها و سبزيجات را در رژيم غذايي خود بالا ببريد. مصرف سبزيجات برگ سبز تيره و ميو‌ه‌هاي نارنجي رنگ مثل پرتقال را بيشتر كنيد. اين دسته از خوراكي‌ها منابع بسيار مفيدي براي تامين ويتامين‌ها و مواد معدني لازم براي بدن شما مخصوصا سيستم گوارش هستند.
- مصرف بيشتر غلات سبوسدار مثل جو‌دوسر، گندم كامل، سبوس، برنج قهوه‌اي و حتي پاستا يكي ديگر از روش‌هاي مناسب براي سير نگه داشتن، كاهش ميزان كلسترول، تثبيت و تنظيم ميزان قند خون و به طور كلي رضايت‌مندي شما از خوردن غذا خواهد بود.
- همچنين توصيه مي‌شود تا مي‌توانيد از فرآورده‌هاي لبني كم‌چرب مثل شير و يا پنير كم‌چربي استفاده كنيد كه منابع بسيار سالمي براي تامين ويتامين‌ها و مواد معدني مفيد و ضروري مثل كلسيم هستند. اگر شما جز آن دسته از افرادي هستيد كه علاقه چنداني به مصرف شير ندارند بهتر است به دنبال ساير منابع مناسب و سالم مثل كاهوي سالادي، پرتقال و بادام براي تامين كلسيم لازم براي بدن‌تان باشيد.
- سعي كنيد غذاهاي پخته شده، آب‌پز و گريل شده را جايگزين غذاهاي سرخ كردني كنيد. گوشت‌هاي كم‌چرب مثل ماكيان و ماهي مصرف كنيد و از خوردن انواع مختلف سس‌ها و غذاهاي فرآوري شده كه حاوي مقدار زيادي كالري و چربي هستند پرهيز كنيد.
- سعي كنيد در طول هفته يك يا چند روز غذاهاي گياهي و فاقد گوشت بخوريد و به جاي گوشت از غذاهايي استفاده كنيد كه در تركيبات خود حاوي خوراكي‌هاي مفيدي مثل انواع مختلف جوانه‌ها، حبوبات و دانه‌هاي روغني هستند. خوب است بدانيد حبوبات خشك بهترين منابع براي دريافت پروتئين گياهي و در عين حال سرشار از فيبرهاي مفيد كم‌چرب و بدون كلسترول هستند.
- چربي‌هاي خوب را جايگزين چربي‌هاي بد كنيد. براي مثال از روغن زيتون و يا كانولا براي پخت و تهيه غذا استفاده كنيد و تا مي‌توانيد كمتر از كره و ساير چربي‌هاي بد و مضر استفاده كنيد.
- به ميزان غذايي كه مي‌خوريد توجه لازم را داشته باشيد و از خوردن كالري‌هاي اضافه كه دليل اصلي افزايش وزن هستند پرهيز كنيد.
متخصصين توصيه مي‌كنند افرادي كه دچار اختلالات خونريزي هستند بايد حجم خون و توليد سلول‌هاي خوني ثابتي داشته باشند. از اين رو پيروي از رژيم‌هاي غذايي كه به توليد سلول‌هاي خوني كمك مي‌كند بسيار حائز اهميت است. آهن، پروتئين، مس، ويتامين C، ويتامين B۱۲، ويتامين B۶، ويتامين E و اسيد فوليك در توليد سلول‌هاي خوني بسيار موثر هستند اما اگر در دوزهاي بالا مصرف شوند احتمال خونريزي زياد هم وجود خواهد داشت.
به خاطر داشته باشيد هموفيلي در صورت استفاده از مكمل‌هاي غذايي حتما قبل از مصرف با پزشك خود مشورت كنيد.

بازدید : 436
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

با اين‌كه دانه‌هاي كاكائو براي سلامتي انسان‌ها مفيد نيستند، اما شكلات تلخ تهيه‌شده از اين دانه‌ها مي‌تواند فوايد مختلفي به بدن برساند. وقتي كه دانه‌هاي كاكائو، فرآيند تخمير را طي مي‌كنند و از مرحله عصاره‌كشي مي‌گذرند، ماده‌اي به‌نام كره كاكائو به‌دست مي‌آيد و مجموعه متنوعي از ويتامين‌ها و مواد معدني مهم مانند پتاسيم و آنتي‌اكسيدان‌ها از كاكائو خارج مي‌شوند.
دانه‌هاي كاكائو حاوي دوپامين، فنيل‌اتيلامين و سروتونين نيز هستند كه همگي از ماده‌هاي شيميايي با خاصيت ضدافسردگي قدرتمند به‌شمار مي‌روند و سلامت روان را تقويت مي‌كنند. به‌علاوه، نوعي تركيب ديگر به‌نام تئوبرومين در دانه كاكائو وجود دارد كه خاصيت‌هايش شبيه به كافئين است.
نكته قابل توجه ديگر اين است كه وقتي شكلات در روده‌ها قرار مي‌گيرد، نوعي فرآيند تخمير ديگر را تجربه مي‌كند كه درنهايت به شكل‌گيري انواع ديگري از مواد شيميايي مفيد و موثر در بدن منجر مي‌شود. مطالعات علمي نشان داده‌اند كه در اين مرحله، آنتي‌اكسيدان‌هايي در بدن به‌وجود مي‌آيند كه شبيه به آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در چاي سبز هستند.
بهترين شكلات كدام است؟
مانند بسياري از ديگر مواد غذايي، بعضي از انواع شكلات‌ها واقعا بهتر از انواع ديگر هستند. پيش از هر چيزي هم بايد تاكيد كنيم كه شكلات‌هاي شيري از نظر فوايد براي سلامت واقعا ضعيف هستند. به‌گفته متخصصان، شكلات‌هاي شيري بيش از حد فرآوري مي‌شوند و درنتيجه آن‌طور كه بايد و شايد، توسط باكتري‌هاي روده جذب نمي‌شوند. بنابراين، افرادي كه از شكلات‌ شيرياستفاده مي‌كنند، بايد بدانند كه از فوايد شكلات بهره‌مند نخواهند شد.
شكلات خالص يا شكلات تلخ، گزينه خوبي در ميان شكلات‌ها محسوب مي‌شود كه از نظر فوايد مختلف براي بدن در صدر فهرست شكلات‌ها قرار مي‌گيرد. دليل اصلي‌اش هم اين است كه شكلات تلخ، كم‌ترين مراحل فرآوري را طي مي‌كند. درواقع، فرآيند فرآوري عمدتا شامل افزودن قندها و انواع محصولات لبني مانند خامه و شير غليظ‌ شده به شكلات تلخ مي‌شود و فوايد شكلات تلخ را خنثي مي‌كند.
در ضمن، خود تركيبات قندي و لبني هم مي‌توانند اثرات مخربي براي روده‌ها داشته باشند، خصوصا اگر شما به مشكلات گوارشي مانند سندرم روده تحريك‌پذير (IBS) مبتلا باشيد. متخصصان مي‌گويند كه اين تركيبات افزودني مي‌توانند سريعا به نفخ زياد در افراد داراي معده‌هاي حساس منجر شوند.
درواقع، قندهاي افزودني باعث تخمير مازاد در روده مي‌شوند و درنهايت نفخ و گاز زيادي را به‌وجود مي‌آورند. تركيبات لبنياتي هم مي‌توانند در شكل‌گيري چنين علائمي نقش داشته باشند، چون لاكتوز موجود در آن‌ها در صورت تجزيه به گلوكز و گالاكتوز تبديل مي‌شود كه هر دو مي‌توانند در ادامه وارد مرحله تخمير شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز بايد بتوانند شكلات‌هاي تلخ را تحمل كنند، اما محصولاتي كه از تركيبات لاكتوزدار براي طعم‌دهي به شكلات استفاده مي‌كنند، قطعا براي اين افراد مناسب نيستند.
بنابراين، با خواندن اين مطلب بايد جواب خودتان را گرفته باشيد. اگر مي‌خواهيد كه بهترين شكلات تلخ را بخوريد، بايد سراغ خالص‌ترين و تلخ‌ترين گزينه برويد. با اين‌حال، در مصرف همين شكلات‌هاي خالص نيز نبايد زياده‌روي كنيد.

بازدید : 434
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

اگر مي‌خواهيد كه برنامه روزانه خودتان را با باقي مردم جهان هماهنگ كنيد و از فرصت‌هاي مناسب بهره بگيريد، بايد فرد سحرخيزي باشيد. افرادي كه شب‌ها خيلي دير مي‌خوابند و صبح‌ها نيز بيش از حد دير بيدار مي‌شوند، بايد ساعت دروني بدن‌شان را تغيير بدهند تا بتوانند به فرد سحرخيزي تبديل شوند.

به‌گفته محققان، اگر هميشه صبح‌ها ساعت ۹ بيدار شده‌ايد و قصد داريد صبح‌تان را از ساعت ۶ شروع كنيد، بايد بدانيد كه چنين تغييري يك‌شبه امكان‌پذير نمي‌شود و قطعا به برنامه‌ريزي نياز دارد. بنابراين، بايد برنامه مشخصي را پيش بگيريد و به‌صورت تدريجي جلو برويد.

براي شروع نيز بايد روزانه ساعت بيدارباش خودتان را ۱۵ دقيقه زودتر تنظيم كنيد. اين استراتژي بايد تا رسيدن به زمان بيدارباش دلخواه به‌صورت تدريجي پيش برود. در ضمن، شما نبايد در روزهاي ابتدايي، خودتان را در ساعات صبح بيش از حد خسته كنيد. كمك گرفتن از استراتژي‌هاي زير نيز واقعا براي شما ضروري است.

انگيزه

براي اين‌كه نتوانيد دكمه snooze موبايل را بزنيد و دوباره بخوابيد، بايد ساعات بيدارباش خودتان را روي يك ساعت جداگانه تنظيم كنيد و اين ساعت را در نقطه‌اي دور از تخت خواب قرار بدهيد. اين ترفند ساده شما را مجبور مي‌كند كه براي قطع كردن صداي زنگ، از رختخواب بلند شويد و خودتان را به ساعت برسانيد.

به‌علاوه، نبايد از صداهاي بلند و گوش‌خراش براي تنظيم ساعت بيدارباش كمك بگيريد. انتخاب صدايي مانند دكلمه شعر يا خواندن متني از نويسنده مورد علاقه‌تان مي‌تواند حس خوبي به شما بدهد و در بيدار شدن سريع‌تر شما موثر باشد.

ورزش

واقعيت اين است كه بخش زيادي از مساله خواب به هورمون‌ها برمي‌گردد. متخصصان مي‌گويند «اگر به زيست‌شناسي تكاملي توجه كنيد، مي‌توانيد به قبيله‌هاي گرسنه-جمع‌آورنده برسيد كه داراي ريتم‌هاي هورموني خاصي در بدن‌شان بوده‌اند. بر همين منوال، ساختار آزادسازي هورمون كورتيزول در بدن ما انسان‌ها طوري تنظيم شده است كه سريعا با شروع صبح در بدن‌مان ترشح شود».

با اين‌حال، سطح كورتيزول در بدن بسياري از ما در ساعات اوليه صبح واقعا پايين است و به همين دليل ما نمي‌توانيم راحت سحرخيز شويم. براي اين‌كه ريتم هورموني بدن را به وضعيت عادي برگردانيد،‌ بايد ورزش صبح‌گاهي را به برنامه هميشگي خودتان تبديل كنيد. اين برنامه ورزشي بايد براي ۴۵ دقيقه ابتدايي پس از بيدار شدن در نظر گرفته شود. محققان مي‌گويند كه حتي ۵ دقيقه ورزش نيز مي‌تواند سطح كورتيزول را در بدن انسان‌ها تغيير بدهد.

تغذيه

افرادي كه صبحانه را از برنامه غذايي‌شان حذف كرده‌اند، شديدا به وضعيت خواب خودشان آسيب مي‌رسانند. اين درحالي است كه داشتن تغذيه سالم و مغذي به‌عنوان صبحانه، براي تنظيم ريتم هورموني بدن براي خواب از اهميت بالايي برخوردار است. متخصصان مي‌گويند كه ساختار صبحانه نيز بيشتر بايد به ساختار ناهار نزديك باشد و حالت دسر و خوراكي به خود نگيرد. اضافه كردن منابع چربي‌هاي سالم مانند آووكادو، نارگيل و تخم‌مرغ، و منابع سبزي‌هاي مهم مانند اسفناج نيز بايد جدي گرفته شود. اين مواد غذايي مهم و مغذي، هم سطح انرژي را تقويت مي‌كنند و هم سوخت‌رساني به بدن را انجام مي‌دهند.

هدف

وقتي كه بيدار مي‌شويد، بايد هدف داشته باشيد. به‌گفته متخصصان، «هر فردي پس از بيدار شدن بايد هدف مشخصي براي ادامه روز داشته باشد، ‌اما بسياري از افراد فاقد هدف هستند». بنابراين، شما بايد هدف‌هاي مشخصي براي روز خودتان در نظر بگيريد تا انگيزه كافي را براي شروع روز وسحرخيز بودن داشته باشيد.

بازدید : 304
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

۱. منبع خوبي از آنتي‌اكسيدان‌ها

عسل خالص حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي مهمي به‌نام تركيبات فنوليك است. حتي بعضي از انواع عسل‌ها داراي تنوع و تراكم آنتي‌اكسيدان بالايي به اندازه ميوه‌ها و سبزي‌ها هستند. آنتي‌اكسيدان‌ها از اين منظر اهميت دارند كه از بدن در مقابل آسيب‌هاي سلولي ناشي از راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كنند.

راديكال‌هاي آزاد، همان عناصري‌اند كه فرآيندهاي پيري را تسريع مي‌كنند و حتي مي‌توانند در ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان و بيمار‌ي‌هاي قلبي نقش داشته باشند. مطالعات علمي نشان داده‌اند كه پلي‌فنول‌هاي موجود در عسل مي‌توانند در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي نقش مهمي ايفا كنند.

۲. خاصيت ضدباكتريايي و ضدقارچي

عسل خالص مي‌تواند باكتري‌هاي قارچ‌هاي مضري كه وارد بدن شده‌اند را از بين ببرد. اين ماده غذايي به‌طور طبيعي حاوي هيدروژن پراكسيد است كه نوع عنصر ضدعفوني‌كننده محسوب مي‌شود. امروزه بسياري از بيمارستان‌هاي اروپايي از عسل خالص براي مقابله با بعضي از عفونت‌هاي باكتريايي مقاوم به آنتي‌بيوتيك‌ها كمك مي‌گيرند. البته اثربخشي عسل به‌عنوان ماده ضدباكتريايي و ضدقارچي به نوع عسل و خالص بودن آن بستگي دارد.

۳. التيام‌بخش زخم‌ها

كاربرد ديگر عسل خالص از منظر پزشكي، به درمان و التيام زخم‌ها برمي‌گردد، چون عسل ذاتا توانايي بالايي در مقابله با عناصر تهاجمي دارد. محققان باور دارند كه قرار گرفتن خاصيت ضدباكتريايي عسل در كنار هيدروژن پراكسيد درون آن، اين قابليت ويژه را به‌وجود مي‌آورد.

مطالعات بسياري نشان داده‌اند كه عسل خالص مي‌تواند مدت‌زمان التيام زخم‌ها را كوتاه‌تر كند و عفونت زخم‌ها را نيز كاهش بدهد. با اين‌حال، عسل‌هايي كه در محيط‌هاي بيمارستاني به همين منظور استفاده مي‌شوند، كاملا ايمن و استريل هستند. بنابراين، شما نمي‌توانيد خودتان از فروشگاه‌ها عسل خالص خريداري كنيد و براي التيام زخم مورد استفاده قرار بدهيد.

۴. سرشار از مواد مغذي گياهي

مواد مغذي گياهي، ‌تركيبات مهمي هستند كه تنها در گياهان يافت مي‌شوند و براي محافظت از گياه فعاليت مي‌كنند. بعضي از همين تركيبات مي‌توانند حشرات را از گياهان دور نگه دارند يا اثرات منفي ناشي از اشعه‌هاي UV خورشيد را كاهش بدهند.

مواد مغذي گياهي هم خاصيت‌هاي آنتي‌اكسيداني و هم خاصيت‌هاي ضدالتهابي دارند كه هر دو براي حفظ سلامت عمومي بدن مهم هستند. با توجه به اين‌كه عسل از گياهان و گل‌ها گرفته مي‌شود،‌ درنهايت حاوي انواع مختلفي از مواد مغذي گياهي است. اين مواد مغذي ارزشمند واقعا منحصربه‌فرد هستند و اگر عسل در مراحل فرآوري قرار بگيرد، تا حدود زيادي از بين مي‌روند.

۵. كمك به مشكلات گوارشي

عسل در بعضي از موارد براي درمان مشكلات گوارشي مانند اسهال مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ‌اگرچه هنوز يافته‌هاي علمي كافي براي اثبات اثربخشي آن از اين منظر وجود ندارد. با اين‌حال، اثربخشي عسل خالص براي درمان زخم معده ناشي از هليكوباكتر پيلوري واقعا اثبات شده است. مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوري از عسل خالص با معده خالي و به‌صورت ناشتا هم درد معده را تسكين مي‌دهد و هم به تسريع در فرآيند التيام زخم كمك مي‌رساند.

۶. تسكين گلودرد

افرادي كه با گلودرد ناشي از سرماخوردگي‌هاي معمولي مواجه مي‌شوند، مي‌توانند از عسل خالص براي تسكين اين مشكل استفاده كنند. البته بهتر است كه براي اين كار، عسل را با آب جوش و مقداري آب ليموي تازه تركيب كنيد.

مطالعات نشان داده‌اند كه عسل مانند تركيبات ضدسرفه عمل مي‌كند و مي‌تواند از اين منظر نيز مفيد باشد. خوردن ۱ تا ۲ قاشق چاي‌خوري عسل خالص براي اين كار مفيد است.

بازدید : 301
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

رئيس اداره نظارت بر مواد غذايي و بهداشت عمومي اداره‌كل دامپزشكي استان زنجان گفت: رنگ گوشت قرمز، بايد روشن و طبيعي بوده و به تيرگي متمايل نشده باشد.
«علي اشرفي» اظهار كرد: گوشت قرمز سالم ويژگي‌هايي دارد كه هر مصرف‌كننده‌اي بايد آن‌ها را بداند. مثلا سطح خارجي گوشت نبايد مرطوب يا خيس باشد و هيچ‌گونه بوي غيرطبيعي مثل بوي ترشيدگي و تعفن نيز نبايد از آن استشمام شود.
اين مسئول با بيان اين‌كه در محل اتصال گوشت به استخوان نبايد بوي غيرطبيعي به مشام برسد، ادامه داد: وجود بوي غيرطبيعي در اين قسمت نشانه فساد عمقي در لاشه گوشت است. اين در حالي است كه موارد خون‌مردگي، قارچ‌زدگي و ذرات خارجي نيز نبايد در گوشت مشاهده شود.
وي افزود: گوشت نبايد بيش از حد سفت و يا لزج و نرم باشد. چربي‌هاي گوشت نيز بايد سفيد و يا متمايل به سفيد و بدون هيچ‌گونه بوي نامطبوع باشد. علاوه بر اين ارگان‌هايي مثل كبد(جگر) نبايد دچار تورم و كيست و رنگ و بوي غيرطبيعي باشد.
اشرفي تصريح كرد: گوشت قرمز سالم نبايد خشك و حالت چروكيده داشته باشد و محصول خريداري شده بايد حتماً از مهر دامپزشكي برخوردار باشد. هم‌چنين گوشت‌هاي بسته‌بندي شده موجود در فروشگاه‌ها بايد در يخچال نگه‌داري شود و در مدت معيني بعد از توليد به فروش برسد؛ در واقع شهروندان هنگام خريد حتما بايد به برچسب موجود روي محصول دقت كرده و تاريخ توليد و انقضا را مدنظر قرار دهند.
رئيس اداره نظارت بر مواد غذايي و بهداشت عمومي اداره‌كل دامپزشكي استان زنجان خاطرنشان كرد: به هيچ ‌عنوان نبايد گوشت چرخ‌كرده در فروشگاه‌هاي موجود در سطح شهر به صورت آماده عرضه شود و عرضه آن فقط بايد به درخواست مشتري و در حضور وي و با رعايت همه مسايل بهداشتي از قبيل شست‌وشوي مناسب دستگاه صورت بگيرد.
وي يادآور شد: تاريخ توليد و انقضا، كد پروانه بهره‌برداري از اداره‌كل دامپزشكي استان، آدرس محل توليد و شرايط نگه‌داري (تازه، صفر تا ۴ درجه سانتي‌گراد، منجمد، منفي ۱۸ درجه سانتي‌گراد) مواردي است كه مصرف‌كننده حين خريد فرآورده‌هاي خام دامي بسته‌بندي شده گوشت قرمز سالم بايد به آن دقت كند.

بازدید : 293
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

كودكان قبل از اين‌كه براي خواب شبانه به اتاق خواب‌شان بروند، بايد حتما به توالت بروند. شما به‌عنوان والدين بايد رفتن به توالت قبل از خوابيدن را به يكي از كارهاي اصلي در برنامه شبانه كودك تبديل كنيد. همچنين، كودك بايد بداند كه بيدار شدن در ساعات نيمه‌شب براي رفتن به توالت هيچ اشكالي ندارد. در نظر گرفتن نور مناسب در اتاق كودك و همچنين در مسير رسيدن به توالت، مي‌تواند به او كمك كند تا خودش بدون نياز به پدر يا مادر به توالت برود.

آيا بيدار كردن كودك در نيمه‌شب موثر است؟

متخصصان اكيدا توصيه مي‌كنند كه هرگز خودتان كودكان را در ساعات نيمه‌شب براي رفتن به توالت بيدار نكنيد. توجه داشته باشيد كه اگر كودك را از خواب و استراحت طبيعي‌اش محروم كنيد، سطح استرس را در زندگي او افزايش مي‌دهيد. خود استرس مي‌تواند از عوامل محرك اصلي درشب‌ادراري كودكان باشد.

از كودك در تميز كردن لباس‌ها و وسايلش كمك بگيريد

وقتي كه كودك دچار شب‌ادراري مي‌شود، نبايد طوري رفتار كنيد كه خودش هيچ نقشي در شستن و تميز كردن رخت خواب و لباس‌هايش نداشته باشد. از طرف ديگر، نبايد هم طوري رفتار كنيد كه احساس تنبيه و مجازات را به او القا كند. درواقع، والدين بايد طوري از كودك براي تميز كردن لباس‌ها و رخت خواب خودش كمك بگيرند كه او كاملا درك كند كه انجام دادن چنين كاري، بخشي از روند طبيعي زندگي است. اين مشاركت، آگاهي كودك را نسبت به شب ادراري كودك بيشتر مي‌كند، بدون اين‌كه احساس شرمندگي و خجالت در او به‌وجود بياورد.

استفاده از سركه براي شستن لباس‌ها

اگر كودك دچار شب‌ادراري شود، والدين با اتفاق تمام‌شده مواجه هستند و نبايد مشكل را تشديد كنند. يكي از مشكلات ناشي از شب‌ادراري، بوي آزاردهنده‌اي است كه از ادرار روي لباس‌ها و رختخواب باقي مي‌ماند. اگر شما هم به‌عنوان والدين با اين مشكل مواجه شده‌ايد، مي‌توانيد از نصف فنجان يا يك فنجان سركه سفيد براي شستن اين لباس‌ها و رخت خواب‌ها استفاده كنيد تا بوي ادرار را از بين ببريد.

فضاي خانه را كنترل كنيد

شب‌ادراري مي‌تواند كودك را در معرض طعنه و تمسخر ديگر اعضاي خانواده، خصوصا خواهر يا برادر، قرار بدهد. براي اين‌كه از پيامدهاي اين مشكل جلوگيري كنيد، بايد خانه را به فضاي ايمن و آرامي براي كودك تبديل سازيد. بنابراين، به هيچ فردي از اعضاي خانواده اجازه ندهيد كه كودك را مسخره كنند يا به او طعنه بزنند. خواهر يا برادر كوچك‌تر يا بزرگ‌تر نيز بايد بدانند كه شب‌ادراري، چيزي نيست كه برادرشان بتواند كنترلش كند و همه اعضاي خانواده بايد براي رفع اين مشكل از او پشتيباني كنند.

صبور باشيد

ترساندن كودك يا فرياد زدن بر سر او، هرگز نمي‌تواند مانع از شب ادراري كودك شود. همچنين، مطرح كردن مشكل شب‌ادراري كودك در مقابل ديگران، به قصد شرمنده كردن و خجالت‌زده كردن او، از بدترين كارهاي ممكن است. خجالت‌زده كردن كودك فقط به افزايش استرس و اضطراب در او منجر مي‌شود. بنابراين، به خودتان يادآوري كنيد كه شب‌ادراري درنهايت مشكلي است كه برطرف مي‌شود و شما به‌عنوان والدين بايد در اين مدت پشتيبان كودك باشيد.

بازدید : 328
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

۱. سوپ‌هاي مخلوط

سوپ‌هاي مخلوط مانند سوپ گوجه‌فرنگي يا سوپ كدو تنبل، از بهترين غذاها پس از كشيدن دندان عقل هستند. اين سوپ‌ها هم به‌راحتي خورده مي‌شوند و هم به جويدن نيازي ندارند كه مي‌تواند ناحيه كشيده شدن دندان را تحريك كند. به‌علاوه، سوپ‌ها اساسا سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني هستند. همين ويژگي باعث مي‌شود كه شما با مصرف سوپ‌ها، نيازهاي تغذيه‌اي و روزانه بدن‌تان را به‌خوبي تامين كنيد.

سوپ‌هاي مخوط همچنين مي‌توانند تعادل آب را در بدن نگه دارند كه از مهم‌ترين نكات پس از كشيدن دندان است. البته شما بايد سوپ را ولرم يا سرد مصرف كنيد، چون سوپ داغ مي‌تواند ناحيه كشيده شدن دندان را تحريك كند. همچنين، سوپ‌هاي برپايه سبزي نيز بايد به‌خوبي بپزند و كاملا له شوند تا به هيچ گونه جويدني نيازي نداشته باشند.

۲. آب قلم و آب گوشت

انواع آب گوشت و آب قلم مانند انواع سوپ‌ها، از بهترين منابع براي تغذيه بدن پس از كشيدن دندان هستند. اين غذاهاي آبكي نه‌تنها خوش‌مزه‌اند، بلكه مهم‌ترين ويتامين‌ها و مواد معدني را در خود جاي داده‌اند. در ضمن، انواع آب گوشت و آب قلم به‌خوبي آب مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند و خصوصا براي افرادي مهم هستند كه نمي‌توانند به‌راحتي آب بنوشند.

اگرچه مطالعات مستقيمي درباره اثرات آب قلم بر سلامتي انسان‌ها انجام نشده‌اند، اما مطالعات موجود حاكي از آن هستند كه تركيبات درون آب قلم واقعا خاصيت‌هاي آنتي‌اكسيداني دارند. آب گوشت و آب قلم نيز مانند انواع سوپ‌ها بايد ولرم يا سرد مصرف شود تا زخم شكل‌گرفته در دهان را تحريك نكند.

۳. ماست يوناني

ماست يوناني، يكي از بهترين مواد غذايي پروتئيني براي پس از كشيدن دندان عقل است. اين ماست، بافت نرم و خامه‌اي دارد و درنتيجه به‌راحتي از دهان پايين مي‌رود، بدون اين‌كه زخم ناشي از كشيدن دندان را تحريك كند. توجه داشته باشيد كه ماست يوناني سرشار از پروتئين، ويتامين‌ها و مواد معدني مهم مانند كلسيم و زينك (روي) است.

به‌گفته محققان، مواد غذايي سرشار از پروتئين مي‌توانند به تسريع در روند بهبودي زخم‌ها كمك كنند. حتي بعضي از مطالعات، رژيم غذايي كم‌پروتئين را با ضعيف شدن روند بهبودي زخم‌ها مرتبط نشان داده‌اند. به‌علاوه، مطالعات مختلفي نشان مي‌دهند كه دريافت زينك به اندازه كافي مي‌تواند روند بهبودي زخم را تقويت كند.

با اين‌حال، اگر زينك درون بدن‌تان در سطح مطلوب باشد، دريافت زينك مازاد هيچ فايده بيشتري به شما نمي‌رساند. از آن‌جايي كه خوردن بسياري از مواد غذايي سرشار از زينك مانند گوشت‌هاي قرمز پس از كشيدن دندان واقعا ممكن نيست، ماست يوناني مي‌تواند جايگزين فوق‌العاده‌اي در اين شرايط باشد.

۴. پوره سيب‌زميني

سيب‌زميني‌ها، يكي از سبزي‌هاي همه‌كاره و پُرفايده هستند كه مي‌توان از آن‌ها به شيوه‌هاي مختلفي استفاده كرد. پوره سيب‌زميني به‌طور خاص، يكي از راحت‌ترين و بهترين غذاها پس از كشيدن دندان عقل محسوب مي‌شود. اين پوره سرشار از كالري و مواد مغذي است كه هر دو براي دوران بهبودي ضروري به‌شمار مي‌روند، چون بدن پس از هر نوع جراحي به دريافت انرژي بيشتر نياز دارد.

پوره سيب‌زميني همچنين به شما اجازه مي‌دهد تا مقدار زيادي از مواد مغذي و كالري را با كم‌ترين جويدن و تكان دادن دهان به بدن‌تان برسانيد. اين ويژگي واقعا پوره سيب‌زميني را به يكي از بهترين غذاها پس از كشيدن دندان تبديل مي‌كند. فقط دقت داشته باشيد كه پوره سيب‌زميني هم بايد ولرم يا سرد مصرف شود تا زخم را تحريك نكند.

۵. پوره موز

موز، يكي از محبوب‌ترين ميوه‌ها در سرتاسر جهان است. بافت نرم و طعم دلپذير آن، جويدن و قورت دادن موز را پس از كشيدن دندان عقل به كار راحتي تبديل مي‌كند. به‌علاوه، موز شديدا مغذي است و طيف وسيعي از ويتامين‌ها و مواد معدني مانند پتاسيم، ويتامين B۶، منگنز و فولات را به بدن مي‌رساند. تبديل كردن موز به پوره، بافت اين ميوه را نرم‌تر مي‌كند و درنتيجه خطر تحريك شدن زخم دندان را كاهش مي‌دهد.

بازدید : 312
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آلرژي فصلي ، واكنش اشتباهي است كه سيستم ايمني بدن نسبت به محرك‌هاي بيروني (آلرژن‌ها) نشان مي‌دهد. پس آلرژي‌هاي فصلي، واكنش‌هاي آلرژيكي هستند كه به‌خاطر تماس شما با آلرژن‌هاي خاص در برهه‌هاي خاصي از سال بروز پيدا مي‌كنند.

يك پزشك انگليسي به‌نام جان بوستوك براي اولين بار در سال ۱۸۱۹ ميلادي، توصيفي از علائم نوعي آلرژي فصلي به دست داد كه با نام تب يونجه شناخته مي‌شود. در آن زمان، تب يونجه واقعا نادر به‌حساب مي‌آمد. اگرچه شيوع تب يونجه در طول قرن ۱۹ در بريتانيا افزايش يافت، اما تا شروع قرن ۲۰ همچنان نامعمول شمرده مي‌شد.

اصطلاح «آلرژي» در سال ۱۹۰۶ توسط يك متخصص كودكان ويني به‌نام كلود فون پيركه مورد استفاده قرار گرفت تا عطسه‌هاي ناشي از تماس دانش‌آموزان با گرده‌هاي آلرژي‌زا را توصيف كند. او از اين اصطلاح براي به بيان درآوردن «واكنش‌دهي تغييريافته» استفاده كرد تا نشان دهد كه آلرژي فقط بر تعداد خاصي از انسان‌ها تاثير مي‌گذارد، نه بر همه آنان.

آلرژي اپيدميك (همه‌گير)

اگرچه بعضي از پديده‌هاي آلرژيك در متون پزشكي باستاني توصيف شده‌اند، اما به نظر مي‌رسد كه آلرژي‌هاي فصلي رايج در جهان امروزي مانند تب يونجه واقعا نوعي بيماري پساصنعتي هستند و از عصر صنعتي شدن جهان به بعد به‌وجود آمده‌اند. آلرژي بيني يا رينيت آلرژيك، يعني شايع‌ترين آلرژي فصلي، هم امروزه بسيار شايع شده است و خصوصا در چند دهه گذشته در كشوري مانند آمريكا روبه‌افزايش بوده است. درواقع، ميزان ابتلا به اين آلرژي فصلي از نظر آماري، از ۱۰ درصد كل جمعيت آمريكا در سال ۱۹۷۸ به ۳۰ درصد از كل جمعيت در سال ۲۰۰۸ رسيده است.

عوامل محرك در آلرژي‌هاي فصلي

شايع‌ترين عوامل محرك در آلرژي‌هاي فصلي، گرده‌ها و اسپورهاي قارچي (mold spores) هستند. سطح تماس با اين عوامل نه‌تنها به فصل، بلكه به دو عامل مهم ديگر يعني محل زندگي و وضعيت آب‌وهوايي نيز بستگي دارد. به‌طور كلي، درختان تقريبا در همه مناطق در اواخر زمستان و اوايل بهار گرده‌افشاني مي‌كنند. گرده‌افشاني گياهان نيز در اواسط تا اواخر بهار اتفاق مي‌افتد و علف‌ها يا چمن‌ها نيز در تابستان گرده‌افشاني دارند.

در بسياري از مناطق، تماس با گرده‌هاي آلرژي‌زا در روزهايي كه هواي صاف دارند و همراه با وزش باد هستند،‌ به بيشترين ميزان خود مي‌رسند، چون باد به پخش كردن گرده‌ها كمك مي‌كند. با اين‌حال، اسپورهاي قارچي مي‌توانند در هر موقعي از سال وجود داشته باشند. از آن‌جايي كه سطح اين تركيبات با افزايش دما بالا مي‌رود،‌ اواسط تا اواخر تابستان را مي‌توان دوره اوج فعاليت آن‌ها دانست. البته همين تركيبات، عامل اصلي در شكل‌گيري آلرژي‌هاي فصلي در پاييز هم هستند. ميزان آن‌ها نيز در ساعات عصر و در روزهاي همراه با وزش باد به اوج خودش مي‌رسد. توجه داشته باشيد كه تعداد اسپورهاي قارچي در هوا مي‌تواند در دقايق پيش از رعد و برق به بالاترين حد خودش برسد و افراد مبتلا به آسم را با حملات آسم در اين موقعيت‌ها مواجه كند.

بسياري از افراد مبتلا به آلرژي فصلي نيز به گردوغبار خانگي و كنه گردوغبار (Dust mite) آلرژي دارند كه در تمام طول سال مي‌توانند مشكل‌ساز شوند. كنه‌هاي گردوغبار نيز حشرات ميكروسكوپي خاصي هستند كه خصوصا از سلول‌هاي پوستي انسان‌ها تغذيه مي‌كنند. رشد آن‌ها نيز در محيط‌هاي مرطوب و نرم مانند تشك، بالش، جسم حيوانات خانگي و لوازم داخل خانه اتفاق مي‌افتد.

تعداد صفحات : 16

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 86
  • بازدید سال : 339
  • بازدید کلی : 201321
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه